Transport kontenerowy

Transport kontenerowy – największy z bywających obecnie porty Trójmiasta kontenerowców to zbudowany w 2006 roku Emma Maersk, szacujący w przybliżeniu 400 metrów długości oraz mogący zabrać na swój pokład jednorazowo 15 500 TEU (czyli kontenerów 20-stopowych).

Transport kontenerowy
CMA-CGM-Marco-Polo

Teraz (03.2013) najogromniejsze z pływających po morzach statków proponujących transport kontenera jest należący do CMA CGM Marco Polo. Mierzy on mniej, albowiem 396 metrów, lecz może zabrać na pokład ponad 16 tys. TEU!  ( transport kontenerowy) 

To nie finisz o non stop większą masę przewozową w gospodarce morskiej. Już organizowane są statki mogące zabrać na pokład 18 000 TEU! Skąd taki popularność wielkich jednostek? Odpowiedzią może być rzecz jasna dochód. We bieżącym świecie, gdzie rynek transportu morskiego, w szczególności kontenerowego jest silnie uporządkowany, a główne ciągi logistyczne ustalone najważniejszą bronią w drodze do pozyskania przewagi konkurencyjnej jest zdolność do przewiezienia kiedy największej liczby kontenerów w jak najkrótszym okresie.

Ponieważ nie da się już osiągnąć mnóstwo większej szybkości na przebywanych regularnie trasach bez olbrzymiego wzrostu kosztów transportu kontenerów (paliwa) rynek podążył w inną stronę, tj. buduje się raz za razem większe jednostki oceaniczne, jakie docierają do wszelkich portów mogących tak ogromne kontenerowce przyjąć i zapewnić ekonomiczny transport kontenera.

Porty te stają się portami przeładunkowymi (hubami) dla mniejszych destynacji. Z tychże hubów kontenery przewożone są przy pomocy mniejszych kontenerowców (feederów) do pozostałych portów. Bez wątpienia z punktu widzenia ekonomii i usług kontener transport odpowiednie bywa, iżby olbrzymie kontenerowce chciały wpływać gdy najgłębiej jak również docierać bezpośrednio do nich bez przymusu przeładunku na feedery.

Wobec tego tak wilki sukces połączenia Emma Maersk do terminalu DCT w Gdańsku jak również ogromne w ostatnich latach zwiększenie pojemności kontenerowców np. formy MSC zawijających do Gdyni ( transport kontenerowy).

Które są ograniczenia w wielkości dzisiejszych statków? Pomijając kwestie czysto technologiczne, najwęższymi gardłami są tu cieśniny oraz kanały znajdujące się na głównych morskich szlakach handlowych.
Najbardziej znanym terminem z owego zakresu pojęć jest „Panamax”. Tym terminem określa się statki o maksymalnych wymiarach gabarytowych, zapewniających żeglugę poprzez Kanał Panamski ( transport kontenerowy ).

Parametry jakie taka jednostka musi pełniły, to: maksymalnie 294,1 m długości, 32,3 m szerokości, 12,0 m zanurzenia i 57,9 m wysokości od linii wodnej do najwyżej położonego punktu statku.

Wydziela się również inne charakterystyki: Suezmax – czyli statki mogące przekraczać kanał Suezki, Balticmax- – największe jednostki mogące wejść na Bałtyk czy np. nabierający non stop większego znaczenia Malaccamax, tj. statek o maksymalnych wymiarach gabarytowych zapewniających żeglugę przez Cieśninę Malakka.

Owe ograniczenia formułują ruchy progresu specjalizacji gospodarki morskiej, natomiast także usług kontener transport jak również transport kontenera ( transport kontenerowy).